Pełny dostęp do zasobów serwisu
Niezarejestrowni goście mają pełny dostęp do zasobów serwisu. Mogą pisać komentarze, posty na forum, pobierać wszystkie zamieszczone w serwisie pliki i załączniki do wiadomości na forum. Zapraszamy!
Dlaczego tu jest reklama?
autor: Nangridh | napisano 2 lipca 2009 o 13:10
czytano 19300 razy | średnia ocen: 5.05

Mitologia Ludów Czarnej Afryki - Wstęp

 Mitologia Ludów Czarnej Afryki bardzo różni się od mitologii innych cywilizacji starożytnych. Nie ma w niej magicznych stworzeń takich jak satyry, centaury lub rusałki w które obfitują inne mitologie np. Starożytnej Grecji. Mitów na ten sam temat Afrykańczycy opowiadali wiele, ponieważ każde plemię afrykańskie w inny sposób przedstawiało np. Stworzenie świata. W bardzo ciekawy sposób przedstawiają one zdarzenia przedstawione w pozostałych mitologiach świata, więc zapraszam do lektury. :)

 Na terenie Czarnej Afryki funkcjonuje bardzo dużo religii tradycyjnych. Rodzimych, stąd też panteon afrykański jest niezwykle rozbudowany. Mity które przekazywane były drogą ustną, tłumaczą najważniejsze problemy nurtujące ludzi; skąd pochodzi człowiek, co stanie się z nim po śmierci. Mity określają też kodeks moralny i etyczny człowieka, a także normy społeczne, które powinny funkcjonować w danej grupie etnicznej.

 Tym, co charakteryzuje religie Czarnej Afryki, jest etnocentryzm. Widać to szczególnie na przykładzie mitów kosmologicznych, które odnoszą się do jednostki reprezentującej dane rody lub plemię, a nie o całej ludzkości. Mit kosmologiczny nie opowiada więc dziejów całej ludzkości.
W mitologiach Czarnej Afryki można zauważyć pewne wspólne cechy, takie jak występowanie pojęcia boga najwyższego, czyli stwórcy wszechświata. Stoi on najwyżej w panteonie, ale nie jest najważniejszy w kulcie. Nie poświęca mu się zatem żadnych świątyń, nie rzeźbi się jego wizerunków i nie dedykuje mu się świąt. Wszystko to ma natomiast zastosowanie w przypadku innych bogów, pomniejszych bóstw czy też duchów. O bogu najwyższym pamięta się w modlitwach, inwokacjach czy przysłowiach. Pozostali bogowie panteonu często też mają swój udział  w dziele stwarzania. Im to bowiem bóg najwyższy zleca stworzenie ziemi lub człowieka. Te mniejsze bóstwa są znane całej grupie etnicznej bądź mają wymiar lokalny. Często podobnie jak duchy, uosabiają siły natury lub nadzorują życie ludzkie, są strażnikami ładu społecznego i moralności.

 W świętach i obrzędach poświęconym bogom, bóstwom i duchom bierze udział cała wioska lub miejscowa społeczność. Niezwykle widowiskowe, pełne muzyki, tańców, inwokacji, błogosławieństw mają zapobiec epidemiom, zapewnić szczęście, uczcić ważne wydarzenie jakim jest na przykład rozpoczęcie pory deszczowej lub zbiorów plonów. Towarzyszy im często składanie krwawych ofiar ze zwierząt, obdarowywanie czczonego bóstwa owocami, winem palmowym, ozdobami. Święta i kulty są dowodem wiary w to, że światy ludzi, bogów, bóstw, duchów, dusz zmarłych przodków i osób jeszcze nienarodzonych przenikają się nieustannie.

 Szczególnie częste jest w Czarnej Afryce przekonanie, iż duchy przodków uczestniczą w życiu swoich bliskich. Stąd wyrósł kult przodków, a większość rodzin opiekuje się sanktuariami swoich bliskich zmarłych. Jednak nie wszyscy zmarli mogą dostąpić statusu przodka, szczególnie jeśli zmarli młodo, nie mieli potomstwa lub zachorowali na "haniebną" chorobę, taką jak trąd lub ospa, a także jeśli obrzędy pogrzebowe nie zostały przez krewnych należycie odprawione.

 Religia Czarnej Afryki przesiąknięta jest magią, która może pomagać lub szkodzić. Dlatego też wróżbici, jasnowidze i czarownicy cieszą się dużym poważaniem w afrykańskich społecznościach. Istnieje wiele sposobów na uchronienie się przed skutkami czarów i klątw rzuconych przez wrogie ludy. W dawniejszych czasach, gdy demaskowano tego, kto posługiwał się magią w szkodliwy dla danej grupy sposób, wymierzano mu karę. Podawano mu truciznę, która, jeśli mu zaszkodziła, stanowiła tym samym dowód jego winy. Zwłoki osoby, która zmarła na skutek działania złej magii, obnoszono po wiosce po to, aby odnalazły i wskazały swojego zabójcę. Wiara w magię jest obecna w Czarnej Afryce po dzień dzisiejszy. Także współcześnie w tradycyjnych religiach afrykańskich istotną rolę odgrywa toteizm, czyli przekonanie, że dana grupa etniczna powiązana jest ze zwierzętami, roślinami, siłami natury. Wciąż odprawia się obrzędy totemiczne, w których naczelne miejsce zajmuje się zwierzę. Niektóre grupy etniczne, na przykład Fonowie z Beninu, za święte zwierzęta uważają pytony.

 Afrykanie uważają, że opowieści mityczne powinny być przekazywane w nienaruszonej formie. Należy bowiem pozostać wiernym temu, co w mitach ustanowili przodkowie i bogowie. Historie te tworzą wzorzec, który ma być wiernie odtwarzany. Nie jest jednak możliwe przekazanie opowieści drogą ustną bez włączania nowych, pojawiających się wraz z rozwojem cywilizacji elementów. Stała w mitach jest wiara w to, że duchy zmarłych przodków pośredniczą między ludźmi bogami, że świat przenikają duchy i upiory, że bogowie kontrolują różne sfery wszechświata i działania ludzkie, zaś poszczególne osoby chronione są przez pomniejsze bóstwa opiekuńcze.

 Reasumując, można powiedzieć, że święte historie zapisane w mitach, jeśli przekazywane są w sposób wierny, wówczas narzucają całej wspólnocie określone modele zachować. Kultura Czarnej Afryki skupia się wokół mitów wciąż powtarzanych i wzbogacanych przez kapłanów.

 Większość informacji zaczerpnięto z książki z serii "Mitologie Świata".

Dalej: Powstanie świata
komentarze (3) | napisz komentarz
nie musisz się rejestrować!
Epos o Gilgameszu
© Archeos.pl | O serwisie | Kontakt |
Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem