Pełny dostęp do zasobów serwisu
Niezarejestrowni goście mają pełny dostęp do zasobów serwisu. Mogą pisać komentarze, posty na forum, pobierać wszystkie zamieszczone w serwisie pliki i załączniki do wiadomości na forum. Zapraszamy!
autor: kaj_sztof | napisano 29 grudnia 2008 o 22:24
czytano 19951 razy | średnia ocen: 5.31

Obróbka brązu w Chinach

Brąz jest stopem miedzi oraz ołowiu lub cyny. Podczas badań archeologicznych zostały odkryte sztabki miedzi, arkusze cyny i sztabki ołowiu pochodzące z XV w.p.n.e., tzn. z początków dynastii Shang. Tak "przygotowane" do stopienia surowce są oczywistym dowodem rozległej wiedzy, jaką posiadali starożytni Chińczycy w dziedzinie metalurgii. Wśród znalezionych starożytnych przedmiotów metalowych o wiele liczniejsze były przedmioty ze stopów niż wykonane z jednego metalu. Z metali wchodzących w w skład stopu najtwardsza była miedź: można ją było kuć, ale jej temperatura topnienia była wysoka, co, biorąc pod uwagę niedostateczną ówczesną wiedzę, nastręczało trudności. Natomiast ołów i cyna mają o wiele niższa temperaturę topnienia, ale są również bardziej miękkie, a zatem w mniejszym stopniu dają się zastosować do wyrobu broni. Postawieni przed problemem uzyskania metalu twardego i giętkiego, rzemieślnicy chińscy szukali stopu, który dawałby się łatwo obrabiać. Spostrzegli szybko, że przez dodanie do miedzi ołowiu lub cyny obniża się temperaturę potrzebną do osiągnięcia stopu i jednocześnie zwiększa się jego twardość.
Dzięki doświadczeniom starożytni Chińczycy wiedzieli, że przez dodanie niewielkiej ilości cyny do brązu (ok. jednej dziesiątej) uzyskuje się stop trzy razy twardszy, a zwiększając zawartość cyny znacznie obniża się temperaturę potrzebną do otrzymania stopu. Wiedzieli również, że aby zachować czysty rezonans akustyczny oraz ciepłe brzmienie dźwięku miedzi, należy dodać do metalu podstawowego tylko jedną część cyny; a także, żeby uzyskać odpowiednią twardość i ostrość, które pozwoliłyby broni oprzeć się zużyciu i korozji, proporcja cyny i miedzi winna zawierać się w granicach od 1:5 do 1:3, zależnie od typu broni. Rzemieślnicy chińscy wiedzieli też, że aby lustro zachowało zdolność odbijania i połysk, należało dać dwie części miedzi na jedną część cyny. Do sposobu wytopu z wykorzystaniem (nigdy nie odtworzonym) form i matryc, wzbogaconym wprowadzeniem techniki na "tracony wosk", Chińczycy dodali przebogate zdobnictwo symboliczne. Na te zdobienia o charakterze religijnym składały się motywy dekoracyjne antropomorficzne bądź inspirowane światem zwierząt (rzeczywistych lub fantastycznych) czy przyrody (spirale, rozetki, wstęgi, fryzy).
komentarze (10) | napisz komentarz
nie musisz się rejestrować!
Prace Heraklesa
© Archeos.pl | O serwisie | Kontakt |
Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem