Pełny dostęp do zasobów serwisu
Niezarejestrowni goście mają pełny dostęp do zasobów serwisu. Mogą pisać komentarze, posty na forum, pobierać wszystkie zamieszczone w serwisie pliki i załączniki do wiadomości na forum. Zapraszamy!

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - Micnie

Strony: [1]
1
Stare kultury cywilizacyjne / Odp: Nazwa tego działu
« dnia: 03.03.2010, 23:23:03 »
Odświeżę trochę :)

Widzę w zasadzie, iż dział jest "martwy", pisząc kolokwialnie. Co do nazwy, to apelowałbym o "prehistorię dziejów ludzkości", chociażby z tego względu, iż mianem "cywilizacji" zwykło się określać kultury piśmienne, a wśród nich pierwszymi byli Sumerowie (choć spekulacje w tym zakresie trwają pomiędzy egiptologami, a sumerologami).

2
Prywata / Odp: Zamieszkanie wasze czyli skąd pochodzicie
« dnia: 24.02.2010, 01:34:54 »
ziemek8 a chociażby Muzeum Archeologiczne, Teatr Muzyczny w Gdyni, Filharmonia w Gdańsku... :) Można by długo wymieniać. Samych wykładów macie więcej, chociażby na Uniwersytecie Gdańskim i Wydział Archeologiczny, na którym można brać udział jako "wolny słuchacz". Jest mnóstwo alternatyw, w przeciwieństwie do Słupska, gdzie jakikolwiek wykład jest wydarzeniem sporadycznym, nie wliczając w to tematykę tych wykładów. Mniej więcej raz na rok w mojej miejscowości jest cokolwiek poświęcone archeologii :)

3
Prywata / Odp: Zamieszkanie wasze czyli skąd pochodzicie
« dnia: 12.02.2010, 14:01:21 »
Właśnie mi o tym przypomniałeś, faktycznie kiedyś było w takowej Lidze, ale szczerze powiedziawszy, nie jest najmocniejszy w historii mojego miasta. Paradoksalnie dużo więcej wiem np. o Uruk czy innych miastach starożytnego Bliskiego Wschodu niż o własnej miejscowości :D Ba, lepiej znam historię niemieckich umocnień, umieszczonych na naszych terenach (MRU i jego północna część-Wał Pomorski). Życie... :)

P.S. Sugerujesz, że Kalontas może być niebezpieczny? :D

4
Prywata / Odp: Zamieszkanie wasze czyli skąd pochodzicie
« dnia: 12.02.2010, 13:26:44 »
Odświeżam, jako, że niedawno dołączyłem :D

Cieszę się, że sporo osób pochodzi z Pomorza i okolic. Można kiedyś nad małym zlocikiem pomyśleć :) Co do mojego miejsca zamieszkania, jest to miejscowość, gdzie sroki na ręcznym zawracają, psy do tyłu biegają, największą rozrywką jest napić się i zrobić rozróbę (albo siedzieć w domu, co preferuję)-oto krótki opis mojego miasta Słupsk. 60km od Koszalina (gdzie Kalontas mieszka btw. :) ), ok 130km do Gdańska.

Jak już wspominałem, największą atrakcją tej miejscowości jest bezsensowne wystawanie pod klatkami. Dla normalniejszych osób znajdą się jakieś zajęcia, np. wykłady w Teatrze Rondo (mniej komercyjne od Nowego teatru, który rzekomo jest także filharmonią, ale w moim odczuciu koło filharmonii to nawet nie stało) i w zasadzie...Na tym się kończą atrakcje. Można pójść także do biblioteki, bądź Empiku, ale czuję niedosyt z powodu braków jakichś historycznych księgarni. Dlatego największą atrakcją jest wyjazd do Gdańska :D

Yukyla, Ukraina powiadasz? Lwów ponoć jest ładnym miastem :) Od przyszłego roku zamierzam skorzystać z darmowych kursów języka ukraińskiego, dlatego dobrze wiedzieć, że jest osoba z tamtego kraju u nas na forum.

Pozdrawiam wszystkich! :)

5
Artykuły / Odp: Język akadyjski
« dnia: 12.02.2010, 12:24:11 »
Odświeżę trochę i już tradycyjnie w swoim stylu, dopiszę coś od siebie :)

Istotnie język akadyjski, a zachowując oryginalną transliterację należałoby zapisać jako "akkadyjski", był bardzo ważnym językiem na starożytnym Bliskim Wschodzie. Pomimo tego, że w późniejszych wiekach p.n.e. już nie był używany na co dzień, pozostawał głównym językiem międzynarodowym, świeckim, religijnym, analogicznie do średniowiecznej łaciny, tylko trochę na mniejszą skalę. Właściwie, będąc nadzwyczaj szczegółowym, ów język należy określić "sumero-akadyjskim" (oryg. transliteracja szumero-akkadyjskim). Dlaczego? Z bardzo prostego powodu. Niezaprzeczalnym jest fakt, że po najeździe Sargona Wielkiego na Sumer, w zasadzie nie wyparł całkowicie wierzeń i kultur sumeryjskich, rzecz ma się tak samo co do języka. Prawidłowym jest stwierdzenie w tym przypadku zajścia "akulturacji", jaka zaszła pomiędzy Akadem, a Sumerem. Nie ma efektu swoistego "wyparcia" jednej kultury przez drugą, natomiast obie się wymieszały między sobą. Niemożliwe wszakże było "wyparcie" kultury wojowniczych Sumerów, zatem pisząc kolokwialnie, wierzenia sumeryjskie zostały "zmodyfikowane", tak samo jak język. Dlatego właściwie od ok. 2400r.p.n.e. nie można mówić o języku sumeryjskim i akadyjskim, jest to jego sumero-akadyjska odmiana :)

Co do Eposu o Gilgameszu, jest to utwór literacki spisany w czasach babilońskich, bazującym na micie sumeryjskim.

6
Przywitaj się / Odp: Micnie
« dnia: 12.02.2010, 09:53:14 »
Pisząc "czysta" filologia, miałem na myśli studiowanie jednego języka :) Ale już odpowiedziałeś na moje pytanie, swoją drogą, ciekawie macie to rozwiązane. Na moim kierunku od razu jest specjalność nauczycielska, z tymże licencjat nie uprawnia do nauczania w szkołach średnich, tą możliwość uzyskujemy dopiero po "magisterce".

I tak dobrze, że w ogóle się orientowali :) U mnie na roku chyba nikt nie wie, że pierwsza cywilizacja była w mezopotamii, porownywalnie starszej do tej egipskiej. A większość i tak, jako najstarszą, podaje Chiny, a w Europie ich wiedza starożytna zaczyna się na Grecji, na Rzymie kończąc. Ale oczywiście nie potrafią wymienić chociażby jednego władcy tych cywilizacji :D

7
Artykuły / Odp: Ludy Mezopotamii
« dnia: 12.02.2010, 09:47:05 »
Muszę się przyznać, że ogólny zarys historii Mezopotamii znam, ale czasami jestem zmuszony sięgnąć do źródeł o bardziej szczegółowe informacje. Co do artykułu, to od dłuższego czasu się nastawiam na to, ale najpierw wolałbym poczytać trochę więcej na temat kultur presumeryjskich, aby zweryfikować dane :) Póki co, opieram się na jednym źródle, jakim jest książka Marii Jaczynowskiej, Marka Stępnia i Danuty Musiał "Historia Starożytna". Z tego co zdążyłem bardziej obszerne informacje zawiera książka "Historia Starożytności" Adama Ziółkowskiego, ale jeszcze jej nie czytałem.

Co do artykułów, aktualnie przymierzam się do zestawienia porównawczego mitologii sumeryjskiej i akadyjskiej tłumaczenia Krystyny Szarzyńskiej, do tych zinterpretowanych i przetłumaczonych przez Sitchina. Mam zamiar także zawrzeć w nim całą historię mitów mezopotamskich, od Sumerów zaczynając, na Biblii kończąc :) Dział jest naprawdę fascynujący, biorąc pod uwagę wpływy, jakie najstarsza cywilizacja mezopotamska wywarła na wszelkie inne kultury, nie wyłączając współczesnego chrześcijaństwa.

8
Przywitaj się / Odp: Micnie
« dnia: 10.02.2010, 22:49:19 »
Kalontas. Jesteś na jednojęzycznym kierunku? Kojarzę ustawę, która niejako określała nadanie uprawnień nauczycielskich jedynie kierunkom dwuprzedmiotowym. Stąd moje pytanie-jesteś na czystej filologii? :)

Co do zainteresowań, to fakt, mało osób je przejawia. W odniesieniu do języka rosyjskiego-odsetek ludzi jest bardzo niski. Co do historii Starożytnego Bliskiego Wschodu, procent ten jeszcze drastyczniej maleje. Dlatego muszę szukać konwersacji na forach, ponieważ znajomi z prawdziwego życia bądź co bądź przejawiają nieco bardziej, nazywając to dyplomatycznie, "materialistyczne" obiekty zainteresowań :)

9
Artykuły / Odp: Ludy Mezopotamii
« dnia: 10.02.2010, 19:27:41 »
Po części masz rację, a po części niestety nie. Pierwsze osady rolnicze można spotkać już w neolicie, zaś wśród najstarszych kultur ceramicznych (wskaźnika, który pozwala określić rozwój danych społeczności neolitycznych) występujących na terenie Mezopotamii można wyróżnić co najmniej parę na przestrzeni historycznej. W I połowie VI tysiąclecia, czyli ok. 2 tysiące lat przed Sumerami, można wyróżnić:
- północno-wschodnia Mezopotamia- kulturę Hassuna;
- północno-zachodnia Mezopotamia- kultura Amuk;
- przedgórza i obszar Zagrosu- kultura Dżarmo.

Przy czym należy zaznaczyć fakt, że źródła archeologiczne sięgają już paleolitu na terenie Żyznego Półksiężyca. W aspekcie Mezopotamii należy, a wręcz trzeba, wymienić stanowisko archeologiczne w południowomezopotamskim Eridu, przez który przebiegał jeden z główniejszych szlaków handlu obsydianem, wydobywanym w leżącym nad jeziorem Wan armeńskim ośrodku Nimrud Dag.

W II połowie VI tysiąclecia pojawiła się kultura Halaf, wypierając kulturę Hassuna (północna Mezopotamia). W środkowej Mezopotamii zaś kultura Samarra wniknęła w południowe tereny hassuńskie, zarazem przejęła obszary zanikającej kultury Dżarmo.

Tak możemy ciągnąć, aż do pojawienia się Sumerów. Po "drodze" niejako można wyróżnić z bardziej znaczących kultur ceramicznych dla obszaru objętym naszym zainteresowaniem:
-neolityczna kultura Ubaid (V tysiąclecie p.n.e., południowa Mezopotamia) ok 5000-3700, 3800 r.p.n.e. ;
-kultura Uruk (ok 3700-3100r.p.n.e.).
Niektórzy początki bytności Sumerów na tych terenach datują od okresu Uruk, jednakże tkwi ona mocno korzeniami w tradycjach ubaidzkich. Mając to na uwadze można, aczkolwiek nie do końca prawidłowo, można początków sumeryjskich szukać już w czasach neolitycznych. Pewność można mieć jedynie fakt, iż dopiero od okresu Dżemdet Nasr, co już wcześniej pisałem, możemy być pewni bytności Sumerów na tym obszarze.

Niejako biorąc pod uwagę zasięg kultury ubaidzkiej, która to sięgała aż po obszary Anatolii, można być niemalże pewnym, że językowo grupy te grupy ludności jeżeli nie były spokrewnione, to z pewnością korzystały by ze swoich cech. Natomiast wiemy, iż język sumeryjski był izolowany i kompletnie niepodobny do żadnego mezopotamskiego. Dlatego to może wykluczać, iż byli oni w jakikolwiek spokrewnieni z kultury wcześniej zamieszkującymi te tereny.

Co do określania "autochtonów"-w zasadzie ciężko ten termin zastosować do terenu Mezopotamii, gdyż był to obszar stosunkowo dynamiczny pod względem przemieszczania się ludności. Przyczyny można zapewne szukać w jej "ogólnodostępności", jak i wyjątkowo żyznych terenów. Inaczej rzecz ma się np. do Egipcjan, gdzie ich autochtoniczność jest niezaprzeczalna, wszakże tak ciągłość kulturowa jest bardziej jednostajna, niż ta na terenie tzw. "Żyznego Półksiężyca".

10
Artykuły / Odp: Ludy Mezopotamii
« dnia: 08.02.2010, 14:22:55 »
Przeróżne teorie są na ten temat. Na klp jest to ładnie skumulowane:

http://sumerowie.klp.pl/a-6143.html

Aczkolwiek co do "dowodów", można mieć pewne wątpliwości. Np. odnośnie dojenia krów, to nie do końca można być pewnym, czy Sumerowie faktycznie doili je od tyłu, jak to jest przedstawiane na ich malowidłach. Bardzo prawdopodobna jest ewentualność, iż nie do końca Sumerowie potrafili oddać perspektywę. Po za tym elementarny błąd-właśnie w Mongolii ludność do tej pory zresztą doi krowy od tyłu :) Ponadto praca pana Brauna w środowisku sumerologów nie jest przyjmowana z entuzjazmem, odwołując się do pana Arkadiusza Sołtysiaka. Cóż, sam sumerologiem zawodowym nie jestem, zatem pozostaje mi uwierzyć na słowo. Przybliżone zbieżności leksykalne można znaleźć w każdej parze języków i niczego to nie dowodzi, a już na pewno wspólnego pochodzenia.

Z kolei Samuel Kramer twierdzi, że Sumerowie są po prostu plemieniem koczowniczym, który podbił autonomiczną ludność, przejął ich kulturę, wierzenia. Jak sam dowodzi, legendy o Lugal-bandzie, Gilgameszu i o innych królach mają być podobno mitami typowymi dla koczowniczych i barbarzyńskich plemion, podbijającymi wyższe cywilizacje. Ponadto warto nadmienić, że same nazwy sumeryjskich miast nie są w ich języku.

Wiążąc pewne fakty, osobiście najbardziej do mnie przemawia wizja przybycia Sumerów z płaskowyżu Irańskiego.

11
Artykuły / Odp: Ludy Mezopotamii
« dnia: 08.02.2010, 13:17:01 »
Zgadzam się, że nie ma pewności w żadną stronę, dlatego bynajmniej ja osobiście jestem ostrożny w tym względzie. Wszakże nie wiadomo nic o pochodzeniu Sumerów, pomimo różnych teorii. Faktem przemawiającym za ich autochtonicznym pochodzeniu z pewnością jest ciągłość kulturowa tych terenów, jednakże wiadomością podważającą jest ich język, który w stosunku do wszystkich znanych z okolic pozostaje izolowany. Niejako Jan Braun, o ile dobrze pamiętam, porównywał go do grupy języków tybetańsko-birmańskich, jednakże przyznam się, że nie czytałem jeszcze tej pracy.

Z powodu właśnie tych jasności apelowałbym, aby jednak okres Sumerów datować od Dżemdet Nasr, gdyż dopiero od tego momentu można jednoznacznie określić, kto te tereny zamieszkiwał :)

12
Mitologia / Odp: Ulubiona postać z mitologii
« dnia: 07.02.2010, 16:37:39 »
Ja bym mimo wszystko jeszcze nieco uściślił sam tytuł, bowiem mitologia nie odnosi się jedynie do Starożytnej Grecji :P Z tym określeniem spotykamy się również w odniesieniu do Egiptu, Sumeru, Akadu, Babilonii, Państwa Mitanni, Państwa Hatti... :)

Wiem, wiem, szczegółowy jestem, wybaczcie mi to zboczenie zawodowe.

13
Felietony / Rolnictwo, a religia i władza
« dnia: 07.02.2010, 16:33:25 »
Od dawna ludzie starali sobie wyjaśniać zjawiska zachodzące w przyrodzie przypisując im istotę boską. Każdą wczesną kulturę cechuje fakt wyznawania różnych "bożków" według nich odpowiadających za pogodę, ogień, błyskawice. Od zawsze także starał się odpowiedzieć na pytanie, skąd jesteśmy, kim jesteśmy, dokąd zmierzamy, co nas czeka po śmierci? Gdy na większość z tych pytań nauka poznała odpowiedź, przedstawiciel Homo Sapiens Sapiens zaczął patrzeć na świat z innej perspektywy. Postrzega świat jako namacalny zbiór atomów, zbijających się w cząsteczki, które wchodzą w skład jeszcze większych elementów materii. Wskutek łańcucha przyczynowo-skutkowego, religia także uległa zmianom jej postrzegania. W zasadzie, wszelkie założenia teologiczne zaczęły być postrzegane na różne sposoby, wśród których najtrafniej można wyobdrębnić dwa obozy:

I opierających sie na wierze,
II opierających się na logicznych przesłankach oraz postrzegania racjonalnego.

Zarówno jedni jak i drudzy poszukują prawdy odnośnie pochodzenia wiary, co jest tak typowe dla rodzaju ludzkiego. Ja obstaję przy obozie drugim, toteż cechuję się wybitnie postrzeganiem racjonalnym, zatem swoje obserwacje, na podstawie przeczytanych przeze mnie książek o starożytnym Bliskim Wschodzie, jak i archeologicznych, zamierzam w tym artykule przedstawić. Zastrzegam z góry, że nie mam na celu obrazić niczyich odczuć religijnych poprzez stosunkowo materialistyczną wizję świata. Postaram się podać jedynie suche fakty, które można zaobserwować na przestrzeni historycznej, szeroko pojmowanej. Można wszakże powiedzieć, że w celu zrozumienia mechanizmów rządzących dzisiejszym światem, należy zaznajomić się z tym, co w dziejach ludzkości miało miejsce. Aby zrozumieć skutek, należy poznać przyczynę i nie inaczej rzecz się ma w odniesieniu do religii, jak i układów politycznych, grup językowych. My pozostajemy jednakże w sferze duchowej.

Od zarania dziejów, jak już wspomniałem, ludzkość tłumaczyła sobie zjawiska przyrody poprzez przypisywanie im istoty boskiej. Najłatwiej przedstawić to na przykładzie schematu-zjawisko A ma miejsce, odpowiada za nie Bóg B, zatem ludzkość składała mu ofiary, w celu wkupienia się w łaski. Jakie miało to odzwierciedlenie na rzeczywistość, każdy z nas dzisiaj wie. Z początku miało to wszystko charakter rytualny i poprzez zbytnią prymitywną zdolność do przyczynowo-skutkowego postrzegania gatunku ludzkiego, nie potrafili dostrzec szeroko idących skutków, jak i tym bardziej przyczyn. To drugie zresztą miało miejsce jeszcze długo w dziejach ludzkości. Rzecz zaczęła się zmieniać, gdy ludność zaczęła przechodzić z koczowniczego trybu życia, na osiadły. Było to najprawdopodobniej spowodowane szybkim wzrostem ludności plemiennej, przez co zaczynało brakować żywności. Takie osadnictwo dzieliło się na dwa główne typy-hodowlany i rolniczy. Nie można ukryć fakty, że zryw cywilizacyjny nastąpił w kulturach rolniczych, natomiast jego istota polegała na zmianie stosunku człowieka do otoczenia. Homo Sapiens z nastawienia konsumpcyjnego, zależnego od przyrody, zaczął ją kształtować na własne potrzeby. Jest to właśnie typ cywilizacji, w którym żyjemy obecnie, kształtując i przeobrażając nasze środowisko w takim stopniu, że może zagrażać nawet nam samym.

Spójrzmy na ten aspekt przez pryzmat historyczny. Przytoczę przykład z Bliskiego Wschodu, konkretniej z Mezopotamii, gdyż ten rejon historycznie jest mi bliższy. Dzieje bliskowschodniego kręgu kulturowego sięgają VIII tysiąclecia p.n.e. Na tych terenach, w opisywanych czasach, dosyć gęsto występowały różne rodzaje, dziko rosnących zbóż. Tamtejsza ludność stosunkowo wcześnie poznała właściwości odżywcze tych roślin. Ów dzikie zboża rosnęły z odradzających się co roku samosiewów, a do ich zbierania skonstruowano kamienne sierpy. Wraz z ulepszaniem narzędzi przeznaczonych do zbieractwa, ludność coraz szybciej ścinała kłosy, toteż zaczynało tych zbóż brakować. Dlatego człowiek został zmuszony do przeznaczenia części zbiorów na zasiewanie eksploatowanych terenów.

W każdym bądź razie, rolniczy jak i pasterski sposób zdobywania pożywienia, doprowadziło do nadwyżki żywności. W efekcie, nie wszystkie jednostki danej społeczności były potrzebne do pracy, wszakże pojawił się nowy problem, mianowicie wyżej już wspomnianego nadmiaru, zatem musiał zostać magazynowany, by nie uległ zmarnowaniu. Początkowo mogło mieć to miejsce w prywatnych magazynach, a mogło od razu wędrować do ogólnego zbioru, co wydaje się być bardziej prawdopodobne, mając na uwadze fakt, iż wczesne społeczności były w większym stopniu zsolidaryzowane niż obecnie ma to miejsce. Niejako fakt jest jasny-odkryte w Starożytnym Sumerze świątynie służyły także jako magazyny, wraz z prowadzonymi na glinianych tabliczkach spisami, do czego zresztą pierwotne pismo było w większej mierze wykorzystywane. We wspomnianej cywilizacji zajmowali się tym kapłani, zatem to oni mieli największy wpływ na ludność. Najwyżej stojący w hierarchii zwany był "ensim".

Zastanawiająca może być zbieżność pomiędzy przejściem na osiadły styl życia, a dojściem do władzy świątyń, które zarazem były magazynami. Nie powinno to zresztą dziwić, jeżeli spojrzymy na to zagadnienie z perspektywy socjologicznej. Po zmianie sytuacji społecznych, pewna grupa osób musiała zostać przydzielona do magazynowania nadmiaru żywności. Zależność społeczna, wszakże każda grupa ludzka wydaje się być shierchizowana, czyli cechuje się podziałem na role w tym przypadku. Każdy musiał być za coś odpowiedzialny, a można przypuszczać, że wodzowie plemienni, jak i im najbliżsi, w ramy swojej odpowiedzialności wzięli magazynowanie pożywienia, co nie powinno zresztą dziwić. W toku ewolucji relacji społecznych, głównym zmianom ulegały przede wszystkim przepaście pomiędzy poszczególnymi warstwami. Członkowie plemienia, później już osady, którzy zarządzali resztą społeczności, w ciągu rozwoju cywilizacyjnego wchodzili w posiadanie coraz to większej władzy. Przejście na osiadły tryb życia było dla nich tym bardziej korzystne, w końcu zachodzące zmiany odciągały ich od pracy w polu, zajmowali się mniej absorbującym czasowo zajęciem, jakim było dbanie o magazynowanie zapasów żywności. W tym okresie całkiem prawdopodobne jest tworzenie się pierwszych założeń religijnych, jak i systematyzacja wyznawanych bogów. W końcu osoby, będące przy władzy i zarazem zarządzające zapasem żywności, miały dużo więcej wolnego czasu na refleksje na temat własnych wierzeń. Zatem nie powinien dziwić fakt, że właśnie w tym momencie można dopatrzeć się narodzin religii, która ciągle ewoluowała poprzez przenikanie się z innymi lokalnymi wierzeniami, politycznych planów ujednolicenia struktury państwa, przez zgeneralizowanie panteonu bogów.

Należy w tym miejscu jednakże nadmienić jeszcze jeden, dosyć istotny fakt nastąpienia zrywu cywilizacyjnego w kulturach rolniczych. Nadmiar żywności wynikający ze sposobu zdobywania żywności poprzez rolnictwo, jak już wspominałem, zmniejszył zapotrzebowanie na ilość osób niezbędnych do pracy w polu. Dosyć istotną kwestią jest powstanie nowych funkcji społecznych, których to przedstawiciele zaczęli być przydzielani do innych zadań, takich jak budowanie dróg, wznoszenie nowych świątyń-magazynów, kanałów nawadniających, fortec wojskowych. Nie umniejsza to jednak roli kapłanów, wszakże wszelkie przedsięwzięcia wymagały sprawnej organizacji, a biorąc pod uwagę fakt, iż religia pozwala na skutecznie manipulowanie ludźmi, właśnie poprzez rozwijanie założeń teologicznych przez przedstawicieli duchowych pozwalało wziąć całą strukturę organizacyjną w swoje ręce. Niejako w rolnictwie należy także upatrywać przyczyn rozwoju takich dziedzin jak astronomia, matematyka, wszelako skuteczne zarządzanie uprawą roli wymagało wiedzy o ruchach gwiazd, stworzenie kalendarza.

14
Przywitaj się / Micnie
« dnia: 07.02.2010, 16:32:21 »
Witam.

Od dzisiaj poszerzam rzeszę tego grona, więc wypadałoby, chociażby powierzchownie, się przedstawić.

Imię i nazwisko pominę z tego powodu, iż na forum najważniejszym sposobem identyfikowania osób jest login, zastępujący te oficjalne symbole :) Z zawodu, o ile można to tak nazwać, jestem studentem I roku filologii rosyjskiej z językiem angielskim, z pasji zaś bliżej mi do tematów zarówno historycznych, jak i archeologicznych. Szczególnie zafascynowany jestem starożytną Mezopotamią, co nie znaczy, że jedynie na tym się koncentruję, aczkolwiek większość sił na ten dział właściwie przeznaczam :)

Liczę na mile spędzony czas.

Pozdrawiam

15
Mezopotamia / Odp: Pierwsze próby zjednoczenia Sumerów
« dnia: 07.02.2010, 16:17:44 »
Odświeżam :)

Próby zjednoczenia całego Sumeru były podejmowane niejednokrotnie jeszcze przed Sargonem. Wydaje się, że pierwszym władcą, który podporządkował sobie cały obszar sumeryjski jest Lugal-zagesi z Ummy około 2370r.p.n.e. Miało to miejsce niedługo przed najazdem Sargona z Akadu.

Należałoby również rozróżnić, co rozumiemy pod pojęciem "próby zjednoczenia". Istotnie, pierwszym hegemonem politycznym Sumeru był Lugal-zagesi, jednakże patrząc na sprawę z kontekstu kulturowego, już wcześniej zachodziły próby ujednolicenia chociażby wierzeń sumeryjskich w obliczu umacniającego się Akadu.

16
Artykuły / Odp: Ludy Mezopotamii
« dnia: 07.02.2010, 15:52:31 »
Pobieżnie zapoznałem się z artykułem i już dostrzegłem małą niejasność :) Mianowicie o społeczności sumeryjskiej można w zasadzie mówić dopiero od ok. 3000r.p.n.e. (różnie podają granicę tej daty), mianowicie okresu Dżemdet Nasr. Wcześniej możliwe jest jedynie wyróżnienie kultury Uruk i z powodu braku sposobności identyfikacji pisma piktograficznego, w zasadzie nie jest do końca możliwe stwierdzenie, czy ta kultura została faktycznie wytworzona przez Sumerów :) Badania archeologiczne zabytków z tego okresu opierają się głównie na datowaniu rzeczy materialnych, takich jak ceramika, narzędzia. Natomiast źródła pisane, jakim są niewątpliwie piktogramy, nie przynoszą nam informacji o tożsamości tego społeczeństwa.

Zatem Sumerów powinno się datować od okresu Dżemdet Nasr :)

Jutro egzamin, po nim zapoznam się dokładniej z tym wpisem.

P.S. Wybaczcie odświeżenie tego tematu. Nie kamieniujcie :)

Strony: [1]

Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem