Główne cywilizacje > Kultura i Sztuka

Artysta i dzieło

(1/2) > >>

Crash:
   Najwybitniejsze i najliczniejsze dzieła sztuki egipskiej to posągi władców i bóstw, portrety książąt, kapłanów, grobowce, świątynie, malarstwo ścienne i wyposażenie grobów.
   Posągi w dostojnych pozach, o nieruchomych twarzach, zdają się nie podlegać upływowi czasu. Przytłaczające ogromem monumentalne grobowce i świątynie nie są przystosowane rozmiarami do wielkości człowieka. Ta właśnie monumentalna sztuka Egiptu służyła władzy i religii. Jej dzieła powstawały na zamówienie klasy rządzącej; gloryfikowały władcę, odtwarzały zróżnicowanie klasowe społeczeństwa, przekazywały i umacniał wierzenia religijne. Pełniąc funkcję ideologiczną, odzwierciedlały całokształt stosunków w państwie.     
   Na ukształtowanie się sposobu myślenia Egipcjan miało wpływ wiele czynników, m.in. odwieczny rytm przyrody (wylewy Nilu), skoncentrowanie wszystkich dążeń na życiu wiecznym, układ stosunków społecznych. Artyści w swoich dziełach wyrażali przekonania powszechne i stałe. Nie mówili o swoich własnych przeżyciach, wrażeniach, upodobaniach. Osobista wypowiedź artysty pozostawała w cieniu. Ich twórczość miała charakter obiektywny, stwierdzała istniejący w państwie porządek rzeczy. Indywidualną twórczość i bardziej osobistą wypowiedź spotykamy w dziełach mniej oficjalnych, o niewielkich rozmiarach, ale i tu artysta nie zrywa z ogólnie przyjętymi normami i konwencjami, do których jest przyzwyczajony.
     Artyści nie byli rzemieślnikami. Cenieni wyżej niż chłopi zajmowali jednak niską pozycję społeczną jako ci, którzy utrzymują się z pracy rąk. Ich praca była na ogół zespołowa. Każdy z nich specjalizował się w jakiejś wąskiej dziedzinie. I tak na przykład kiedy powstawała rzeźba, jedni cięli kamień, inni go rzeźbili, jeszcze inni polerowali, inni polichromowali. W związku z pracą kolektywną i w związku z niską pozycją społeczną artysty sztuka była anonimowa, artyści nie podpisywali swoich dzieł, a ich imiona nie przeszły do historii. Wyjątek stanowili architekci, budowniczowie świątyń - domów bóstw - i piramid, ci, od których zależało zabezpieczenie pośmiertnego życia faraonów. Należeli. do klas urzędników, a wielu z nich osiągnęło szczyt drabiny społecznej. Pierwszym znanym z imienia był architekt faraona Dżesera - Imhotep, a jeden z architektów Nowego Państwa, Amenhotep syn Hapu, otrzymał zezwolenie na zbudowanie sobie świątyni   grobowej. Dostąpił więc przywileju należnego tylko faraonom.
     Artyści i rzemieślnicy mieli swoje opiekuńcze bóstwo. Był nim Ptah, bóg memficki, wyobrażany jako mumia mężczyzny, dzierżący symbol szczęścia - berło uas. Arcykapłan Ptaha nosił tytuł ''przełożonego artystów''.


PS: Krótko aczkolwiek wszystkie podstawowe informacje są.

Pitagoras23:
Jeżeli znalazłbyś jeszcze jakieś informacje to dopisz, bo ciekawie się zapowiada.

Crash:
Miałem dziś spr. z WOKu o Egipcie, więc te artykuły pisałem, żeby się sobie lepiej utrwalić (przepisując najlepiej zapamiętuję ;)) no i być może komu innemu się one przydadzą.

Jak co to jeszcze mam w zanadrzu Kanon, Relief i Rzeźbę, zajmę się tym jak znajdę czas/chęci. Pewnie w piątek albo sobotę.

A przeczytałeś je czy mówisz na zaś? ;D

Pitagoras23:
Oczywiście, że nie(nie przeczytałem). Jakbym mógł.  ;D

mermaid:
Witaj Crash,
Czy mógłbyś mi podać żródło z którego pisałeś artykuł, bo chciałabym zgłębić wiedzę w wyżej opisanym temacie.
Z góry dzięki za odpowiedż i pozdrawiam.
Mermaid

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Odpowiedz

Idź do wersji pełnej