Galeria
Kategorie:
wszystkie (aktualnie wybrane)Wczesna wiosna - Guo Xi

Poniższy malunek to jedna z najsłynniejszych prac malarza z dynastii Song, Guo Xi, zwana "Wczesna wiosna". Namalował on ten pejzaż w roku 1072 i jest on jednym z wzorcowych przykładów sztuki malarskiej jaką sam Guo Xi propagował w swoim podręczniku malowania pejzaży. Jest to wzorzec jego unikalnej techniki przedstawiania różnych perspektyw, zwanej "kąt całości".
Król poluje na lwa

Ten relief z północnego pałacu w Niniwie przedstawia trudnego do identyfikacji króla (Nimroda?) podczas jego polowania na lwa. Widać jak król przymierza się do strzału z łuku, jadąc na rydwanie, podczas gdy jego słudzy bronią pojazdu przed atakiem rannego lwa.
Rawana porywa Sitę

Ten obraz Raviego Varmy przedstawia moment śmierci boskiego sępa Jatayu, syna Aruny, bratanka Garudy. Ravana porwał dopiero Sitę, żonę Ramy i ucieka z nią na Sri Lankę, co też jest jednym z kluczowych wydarzeń hinduskiego eposu Ramayana. Na spotkanie Ravanie wyszedł boski sęp Jatayu, który próbował powstrzymać demona, ale sam był za stary i Ravana zdołał go zabić, pozbawiając go skrzydeł. W ostatnich słowach Jatayu zdołał jeszcze wyjawić Ramie dokąd udał się Ravana.
Codex Mendoza - Założenie Tenochtitlan

Założenie miasta Tenochtitlan według pierwszej strony Codexu Mendoza. Jak każdy aztecki kodeks, Codex Mendoza pokazuje w sposób obrazkowy część historii Mexicatlan. Kolejne strony "opisują" podboje i dokonania kolejnych władców Azteków. Kodeks skomponowano około 1541 jako specjalny prezent dla Karola V, który miał mu przedstawić krótko historię podbitego ludu, ale został przechwycony przez francuskich piratów i oczy króla hiszpańskiego nigdy go nie ujrzały.
Amaterasu wychodzi z jaskini

Ten pochodzący z 1857 roku obraz Utagawy Tokoyuniego III przedstawia boginię japońską Amaterasu wyłaniającą się z jaskini i przywracającą światło światu. Według pewnego japońskiego mitu, po tym jak Susanoo śmiertelnie obraził swoją siostrę i zabił jej kapłanki, ta skryła się w jaskini, odbierając światu światło i życie. Bogowie zaczęli ją błagać o wyjście i dopiero hałas narobiony przez Ame-no-Uzume (która na obrazie ucieka przed światłem Amaterasu) ją wywabił z jaskini i przywrócił światu życie.