Pełny dostęp do zasobów serwisu
Niezarejestrowni goście mają pełny dostęp do zasobów serwisu. Mogą pisać komentarze, posty na forum, pobierać wszystkie zamieszczone w serwisie pliki i załączniki do wiadomości na forum. Zapraszamy!
Dlaczego tu jest reklama?
autor: Kalontas | napisano 11 kwietnia 2009 o 22:11
czytano 22119 razy | średnia ocen: 5.08

Mojry

Na początku swoich rządów Hera nie była jeszcze żoną Zeusa. Wówczas żył on z jedną z Tytanek, która przeszła na jego stronę - Temidą. Razem ta para doczekała się sześciu córek. Najpierw narodziły się Hory, trzy boginie ładu i porządku świata, Eunomia, Dike i Eirene. Po nich jednak na świat przyszły inne trzy arcyważne boginie, również ze związku Zeusa i Temidy. Boginie te nazwano powszechnie Mojrami, "częściami podziału". Nie oznaczało to, że same są częściami jakiejś większej całości - miały one być tymi, które dzieliły los ludzi i bogów.
John Strudwick, Złota Nić - alternatywne przedstawienie Mojr jako trzech staruszek

Jeszcze Homer mówi o zaledwie jednej Mojrze, dość bezosobowo, przeciwstawiając ją - jako nieunikniony, narzucony z góry los, pojęciu zwanemu "Aisa" - los, nad którym człowiek ma kontrolę, co oznaczałoby że wbrew powszechnemu przekonaniu, grecka mitologia nie zakładała całkowitego odgórnego narzucenia całej historii świata i każdego człowieka z osobna - były elementy naszego życiorysu, na które mogliśmy wpływać. Jednak już po Homerze, Hezjod przedstawia nam trzy Mojry, ukazując je jako trzy kobiety pilnujące nici losu. Kloto, "prządka", przędła nić na magicznym wrzecionie, Lachesis, "obdarzająca", umacniała nić i ją kierowała, natomiast Atropos, "nieodwracalna", przecinała nić swoimi nożycami. Ciekawe jest też fizyczne przedstawienie tych bogiń - Kloto była przedstawiana często jako młoda kobieta, Lachesis była w kwiecie wieku, a Atropos wyglądała jak staruszka.

Mojry często przedstawiano jako władczynie nieuniknionego losu, całkowicie niezależne od wszystkich. Wówczas nikt i nic nie mogło odwrócić raz podjętej przez nich decyzji. Nawet Zeus bał się wówczas ich wyroków, wygląda to jednak dość paradoksalnie, gdy przypisuje się im bycie dziećmi Zeusa. Kłopot ten rozwiązano z czasem - Zeusa zaczęto przedstawiać jako "Mojragetes" - przewodniczącego Mojr - ostatecznego władcę losu. Wówczas też połączono je z innymi boginiami - miały przekazywać swoje wyroki Eryniom, które na ich zlecenie polowały na złoczyńców, albo Ejlejtyi - która odbierała przepowiedziany przez nich poród. Jako takie, znały więc także przyszłość i często to do nich odwoływały się wyrocznie i prorocy.

W końcu jednak ludzie (nie bez przyczyny) uznali, że trzy córki Zeusa to zbyt banalne osoby na kontrolę czegoś tak fundamentalnego jak fatum. Nie tylko wyciąga to Zeusa spod ostatecznej odpowiedzialności - której sam się wielokrotnie bał - ale i tworzy logiczny z konflikt z fatum, które prześladowało ludzi przed ich narodzinami. W końcu uznano, że tak Zeus jak i same Mojry są zaledwie strażniczkami losu, pilnującymi tego, by wszystko wykonało się tak jak należy. Ostatecznym źródłem ananke, nieuniknionego fatum, stał się Chronos, praojciec wszystkiego. Ta szybka degradacja Mojr z pań życia i śmierci do zaledwie strażniczek spowodowało także konsekwentne uziemienie ich osobowości - nagle stały się boginiami takimi, jak każde inne, włącznie z przypisywaniem im śmiertelnych romansów.
komentarze (1) | napisz komentarz
nie musisz się rejestrować!
Prace Heraklesa
© Archeos.pl | O serwisie | Kontakt |
Pliki Cookie
Używamy plików Cookie, aby ułatwiać korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych i reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Rozumiem